Районна избирателна комисия Сливен


РЕШЕНИЕ
№ 62-ПВР/НС
Сливен, 23.10.2021

ОТНОСНО: Постъпил сигнал от Димитрина Христова Стефанова, в качеството си на кмет на с. Асеновец, община Нова Загора, област Сливен с изх. № 84/21.10.2021г. по описа на Кметството.

В Районна избирателна комисия е постъпил сигнал с вх. № 84 от 21.10.2021 г. по описа на РИК – 21 – Сливен в 16.45 ч., заведен под № 1 / 21.10.2021г. в Регистъра на жалбите и сигналите по чл. 72, ал. (1), т. 21 от ИК, подаден от Димитрина Христова Стефанова, в качеството си на кмет на с. Асеновец, община Нова Загора, област Сливен с изх. № 84/21.10.2021г. по описа на Кметството, с който Комисията е сезирана във връзка с нарушение на чл. 183, ал. (3) от Изборния кодекс, а именно: поставяне на агитационни материали в нарушение на издадената от кмета Заповед № 24 от 13.10.2021г. Към сигнала е приложена цитираната заповед, както и снимков материал, от който се установява, че в рамките на рекламно пано на автобусна спирка в с. Асеновец е поставен агитационен материал, а именно: плакат в полза на Кремена Петрова – регистрирана като кандидат за народен представител от КП „Демократична България – Обединение“ в 21 – МИР Сливен, на който е отбелязан номерът на партия / коалиция: № 30, преференциалният номер: № 101, както и информация, указваща, че купуването и продаването на гласове е престъпление, съгласно изискването на чл. 183, ал. (2) от Изборния кодекс.

Въз основа на представените доказателства, Районна избирателна комисия безспорно констатира, че сигналът касае поставяне на агитационни материали в подкрепа на кандидат за народен представител по смисъла на чл. 183 от ИК.

В приложената към сигнала Заповед № 24 от 13.10.2021г., в съответствие с чл. 183, ал. (3) от Изборния кодекс в т. 1.1. и т. 1.2. са указани местата, на които е позволено поставянето на агитационни материали, а именно: таблото, намиращо се в центъра на селото, а по отношение на сгради, огради, витрини и други - след  разрешение на собственика или управителя на имота.

В т. 2.2. е обективирана забрана за поставяне на агитационни материали на места, различни от упоменатите в заповедта.

В изпълнение на задълженията си за проверка на сигнала, РИК – 21 Сливен, предприе следните действия:

  1. Изследване на собствеността на обекта, върху който е поставен агитационния материал:

- По смисъла на чл. 1, ал. (2) във вр. с чл. 4, ал. (1), т. 2.1от Наредбата за реда и условията за разполагане на временни преместваеми съоръжения и елементи на градското обзавеждане на територията на община Нова Загора, спирките на масовия и градски транспорт са преместваеми обекти, обслужващи транспорта, и като такива, попадат в обхвата на т. 1.2. и т. 2.2. от приложената към сигнала заповед, поради което следва да се приеме, че поставянето на агитационни материали върху тях се счита за нарушение на издадената от кмета заповед.

  1. Изследване / събиране на информация относно наличие / липса на сключен договор между Община Нова Загора и доставчик на медийни услуги с регионален и местен обхват, съответно наличие / липса на сключен договор между КП „Демократична България – Обединение“ и доставчик на медийни услуги, по повод провеждането на предизборната кампания и разполагането на агитационни материали в рамките на рекламните пана на спирките на масовия и градски транспорт.

От извършената проверка се установява, че Община Нова Загора няма сключени договори с доставчик на медийни услуги с регионален и местен обхват, от които договори да произтичат права, или в които да е обективирано съгласие от страна на Община Нова Загора в качеството си на собственик на обектите, за поставяне на агитационни материали върху спирките на масовия и градски транспорт.

Съгласно съдебната практика, законът прави разлика между агитация и реклама. Агитация представлява дейност по "формиране" на политическата воля на гражданите, а рекламата е всяко съобщение във връзка с търговия, занаят или професия, което има за цел да насърчи реализацията на стоки или услуги, включително на недвижими имоти, права и задължения. Между агитационен материал и рекламен материал законът прави разлика. Рекламните материали са такива, каквито са използват с цел предоставянето на определена стока или услуга с търговска цел, докато агитационните материали нямат такава цел, нито такъв характер. Именно затова поставянето и разпространението им е регламентирано в Изборния корекс.

 

Съобразно така установената фактическа обстановка РИК 21 – Сливен направи следните изводи от правно естество.

Така подадената жалба се явява основателна, поради което следва да бъде уважена.

Изборният кодекс изрично е визирал в разпоредбата на чл.183 ал.3 от ИК, че агитационните материали се поставят на определените от Кмета на съответното населено място, а на сгради, огради и витрини – с разрешение на собственика или управителя на имот. В конкретния случай, агитационните материали – плакати на Кремена Петрова – регистрирана като кандидат за народен представител от КП“ДЕМОКРАТИЧНА БЪЛГАРИЯ – ОБЕДИНЕНИЕ“ са поставени на места, извън определените за това.

Налице е нарушение на изборния процес, както и нарушение на издадената от кмета на с. Асеновец заповед, изразяващ се в поставяне и разпространение на агитационни материали – плакати на Кремена Петрова – регистрирана като кандидат за народен представител от КП“ДЕМОКРАТИЧНА БЪЛГАРИЯ – ОБЕДИНЕНИЕ“, поради което и на основание чл. 72, ал. (1), т. 20 във вр. с чл. 186, ал. (1) изр.първо от Изборния кодекс Районната избирателна комисия в 21 – МИР Сливен, взе следното

 

 

РЕШЕНИЕ:

 

ДА БЪДАТ ПРЕМАХНАТИ агитационните материали-плакати на КП“ДЕМОКРАТИЧНА БЪЛГАРИЯ – ОБЕДИНЕНИЕ“, поставени върху  рамките на рекламно пано на автобусна спирка в с. Асеновец агитационен материал, а именно: плакат в полза на Кремена Петрова – регистрирана като кандидат за народен представител от КП „Демократична България – Обединение“.

УКАЗВА на кмета на с. Асеновец, община Нова Загора, област Сливен да премахне описаните агитационните материали в срок от 48 /четиридесет и осем/часа считано от получаване на решението.

 

Решението подлежи на обжалване в тридневен срок от обявяването му пред ЦИК чрез Районна избирателна комисия в Двадесет и първи изборен район - Сливен.

Председател: Елизабет Александрова Кендерян

Секретар: Севда Хюсеинова Османова

* Публикувано на 23.10.2021 в 14:05 часа

Календар

  • ПонВтСрЧетПетСъбНед
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    2930 

Решения

  • № 252-ПВР / 24.11.2021

    относно: Упълномощаване на членове от различни партии и коалиции, за предаване избирателните списъци, декларациите и удостоверенията към тях, списъците на заличените лица и списъците за допълнително вписване на придружителите за област Сливен на ТЗ”ГРАО” - Сливен след приключване на изборите за президент и вицепрезидент на 21 ноември 2021 г.

  • № 251-ПВР / 21.11.2021

    относно: Анулиране на приемо-предавателна разписка

  • № 250-ПВР / 21.11.2021

    относно: Получен сигнал относно манипулиране на машина в СИК 212000034, постъпило по телефона на РИК 21 – Сливен.

всички решения